مسی در بارسلونا
بچه های زمانی
کانون پایداری بچّه های نمونه زمانی
نگارش در تاريخ چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, توسط علی فرج زاده

مسی اولین بازی رسمیش را در ترکیب اصلی بارسلونا در ۱۶ نوامبر ۲۰۰۳ موقعی که ۱۶ سال و ۱۴۵ روز داشت در دیداری دوستانه مقابل پورتو انجام داد. کمتر از یک سال بعد، در ۱۶ اکتبر ۲۰۰۴، فرانک ریکارد، مسی را در بازی مقابل اسپانیول به میدان فرستاد تا اولین بازیش را در لالیگا انجام دهد (در حالی که ۱۷ سال و ۱۱۴ روز سن داشت). او تاکنون سومین بازیکن جوان بارسا است که در لالیگا بازی کرده‌است. جوانترین بازیکنی که در لیگ برای باشگاه به میدان رفته‌است بویان کرکیچ است که این رکورد را در سپتامبر ۲۰۰۷ به‌دست آورد. وقتی لیونل اولین گل خود را برای باشگاه در برابر آلباسته در تاریخ ۱ مه ۲۰۰۵ به‌ثمر رساند، تنها ۱۷ سال و ده ماه و هفت روز سن داشت و همین هم باعث شد که جوانترین گلزن تاریخ بارسلونا در لالیگا شود.البته تا زمانی که کرکیچ با گل زدن روی پاس گل مسی در سال ۲۰۰۷ این رکورد را شکست.مسی در مورد سرمربی سابقش، فرانک رایکارد،‌ گفته‌است:

« واقعیت این است که ریکارد عامل اصلی پیشرفت من بود. اعتمادی که او در موقعی که من فقط شانزده یا هفده ساله بودم به من داشت را هرگز فراموش نخواهم کرد.
در ۱۶ سپتامبر، برای دومین بار در طول سه ماه، بارسلونا اعلام کرد که قرارداد مسی را تمدید کرده‌است: وقت آن رسیده‌است که قرارداد او را که دیگر یکی از بازیکنان ترکیب اصلی به‌شمار می‌آید را بهبود ببخشیم؛ ما قرارداد مسی را تا ژوئن ۲۰۱۴ تمدید کرده‌ایم. مسی در ۲۶ سپتامبر ۲۰۰۵ شهروند اسپانیایی شد.و در نهایت آماده برای انجام دادن اولین بازی خود در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۶ لیگ دسته اول اسپانیا شد. مسی اولین بازی بیرون از خانه‌اش را در تاریخ ۲۷ سپتامبر مقابل تیم ایتالیایی اودینزه در لیگ قهرمانان اروپا انجام داد هواداران در ورزشگاه بارسلونا، نیوکمپ، مسی را در تعویض به‌خاطر تسلط بر روی توپ و پاس‌های ترکیبی با رونالدینیو که باعث شده‌بود بارسلونا امتیاز لازم را کسب کند، تشویق کردندمسی شش گل در هفده بازی لیگ زد و یک گل هم در لیگ قهرمانان در شش مسابقه به ثمر رساند. فصل بازی او قبل از موعد مقرر در۷مارس ۲۰۰۶ به‌پایان رسید؛

 چون‌که در دیدار مقابل چلسی در مرحله دوم لیگ قهرمانان دچار پارگی عضله در پای دومش شد و مصدوم شد.و بارسلونا در پایان با رایکارد قهرمان اسپانیا و اروپا شد.

فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۷

مسی چند لحظه قبل از گل زدن مقابل ختافه

در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۷، مسی با زدن ۱۴ گل در ۲۶ بازی جایگاه خود را به عنوان یک بازیکن کلیدی تثبیت کرد.در ۱۲ نوامبر، مسی در بازی مقابل ساراگوسا از ناحیه استخوان پا دچار مصدومیت گشت که منجر به دوری ۳ ماهه وی از فوتبال شد.پس از پایان مصدومیت، مسی در روز ۱۱ فوریه در مقابل ریسینگ سانتاندر در نیمهٔ دوم به زمین آمد. در ۱۱ مارس، مسی با آمادگی کامل در ال‌کلاسیکو ظاهر شد و موفق هت‌تریک شد تا تساوی ۳-۳ را برای بارسای ۱۰ نفره به ارمغان بیاورد.با این بازی، بعد از ایوان زامورانو (برای رئال مادرید در فصل ۱۹۹۴-۱۹۹۵)، وی اولین بازیکنی بود که در ال‌کلاسیکو هت‌تریک کند. او تا انتهای فصل گل‌های بیشتری زد که ۱۱ تا از ۱۴ گل فصل وی در ۱۳ بازی آخر به ثمر رسیدند.

مسی در این فصل توانست خاطره بعضی گل‌های مخصوص مارادونا را زنده کند.

فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۸ 

مسی در ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۷ مقابل سویا در نیوکمپ

در ۲۱ اوت، مسی در اولین بازیش در فصل در مقابل سویا در سوپرکاپ اسپانیا که با حساب ۴-۰ به سود یارسا به پایان رسید هت‌تریک کرد و باعث آن شد که تیمش فاتح اولین جامش در فصل شود با این‌که بازی رفت را ۳-۱ باخته‌بود.او هم‌چنین در روز ۲۹ اوت ۲۰۱۰ لیگ را با گل مقابل ریسینگ سانتاندر در تنها بعد از سه‌دقیقه از شروع بازی آغاز کرد.او سپس در لیگ قهرمانان نمایش خوبی داشت و مقابل پاناتینایکو در بازی‌ای که ۵-۱ به سود بارسلونا شده‌بود دو گل و دو پاس گل بدهد.

فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۲

او توانست در دیدار سوپرکاپ اسپانیا مقابل رئال مادرید در دو دیدار رفت و برگشت سه گل و دو پاس گل بدهد تا تیمش در مجموع ۵-۴ پیروز شود.

منبع:ویکی پدیا فارسی